Persbericht LKP: workshop nieuwe Liedboek en LHBT-ers

Geplaatst op de 23 mei, 2013 op 10:22 am Geschreven door in Nieuws

‘Goed voor LHBT’ers? Dan is het nieuwe Liedboek goed voor iedereen’

LKP organiseert workshop op presentatiedag nieuwe Liedboek

Op zaterdag 25 mei a.s. wordt in Monnickendam het lang verwachte nieuwe Liedboek – zingen en bidden in huis en kerk gepresenteerd. Op uitnodiging van een enthousiaste, plaatselijke organisatie geven veel belanghebbenden ‘acte de présence’ om workshops te verzorgen die het nieuwe Liedboek vanuit allerlei invalshoeken tegen het licht houden. Ook het LKP, de landelijke koepelorganisatie van de christelijke LHBT-beweging, verzorgt een workshop. Ineke Lautenbach, workshopleider: ‘Als het nieuwe Liedboek geschikt is voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders, dan is het geschikt voor iedereen.’

LKP verheugd over workshop op Liedboekdag

In het najaar van 2012 werd het LKP benaderd voor de organisatie van één van de vele workshops op de Liedboekdag in Monnickendam aanstaande zaterdag. Voorzitter Wielie Elhorst: ‘Daar hoefden wij niet lang over na te denken. De kerken tellen duizenden LHBT’ers die ook van het nieuwe Liedboek gebruik zullen gaan maken. Het is dan niet meer dan logisch de vraag te stellen of dit Liedboek ook hen voldoende aan kan spreken. Te ontdekken dat je lesbisch, homoseksueel, biseksueel of transgender bent, doet wat met je. Het is van grote invloed op je leven en dus ook op je geloofsbeleving. Het is prettig als je daarvan iets kunt herkennen in wat door de kerk ook in liederen en muziek wordt aangeboden.’ Het LKP is daarom verheugd over de vraag van de organisatie mee te doen aan de Liedboekdag.

‘Goed voor LHBT’ers? Dan is het Liedboek goed voor iedereen’

De leiding van de workshop is in handen van Ineke Lautenbach (1957), betrokken kerklid en tekstdichter van kerkelijke liederen. Ineke: ‘Als het nieuwe Liedboek geschikt is voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders, dan is het geschikt voor iedereen. Dat is het uitdagende uitgangspunt van de workshop.’ In de workshop wordt onder meer gezocht naar geschikte liederen voor Roze vieringen en zegeningen van mensen van gelijk geslacht. En natuurlijk wordt er gezongen.

Elke maand een liedbespreking op de website van het LKP

Na de Liedboekdag zal twaalf maanden lang steeds een andere LHBT’er worden gevraagd een lied uit het nieuwe Liedboek te kiezen dat haar of hem in het bijzonder aanspreekt. De keuze van de liederen en de achtergronden daarbij worden iedere maand gepubliceerd op de website van het LKP: www.lkp-web.nl.

LKP

Het LKP, opgericht in 1987, is de koepelorganisatie van de christelijke LHBT-beweging in Nederland (‘LHBT’ staat voor: Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel, Transgender). Het LKP verenigt ongeveer twintig plaatselijke, regionale en landelijke christelijke LHBT-groepen en organisaties. Het LKP streeft naar een gelijkwaardige plek voor LHBT’ers in de samenleving, in de kerken in het bijzonder. Het LKP is aangesloten bij het Europees Forum voor christelijke LHBT-groepen. Meer info: www.lkp-web.nl.