Christelijke homojongeren klaar voor voorlichting op scholen

Geplaatst op de 12 februari, 2010 op 4:10 pm Geschreven door in Homo in de klas, Nieuws

Zaterdag 6 februari werd de eerste voorlichtersdag voor christenhomojongeren georganiseerd. Ongeveer 40 jongeren staan klaar om op gereformeerde, reformatorische, evangelische en protestants-christelijke scholen te gaan voorlichten over homoseksualiteit. Het plan maakt deel uit van het lessenpakket “Homo in de klas” dat onlangs werd gepresenteerd door het Gereformeerd Identitetsplatform (GRIP) en LCC-projecten, waarin LKP, CHJC en Contrario samenwerken.

“Onze scholen hebben een brede kerkelijke achtergrond en de kerken zijn er nog niet uit. Misschien moeten scholen de eerste stap zetten en zal dat invloed uitoefenen op de kerken. Bovendien is onze visie dat we als scholen veiligheid moeten bieden en leerlingen helpen ontwikkelen. Om die reden moeten we iets voor homoseksuelen betekenen.” Dat zei Lucy Doorn, bestuurslid van GRIP.
De voorlichting gaat deel uitmaken van de lessenserie “Homo in de klas”. Het lessenpakket is ontworpen door Contrario en GRIP. Het belangrijkste doel van de serie is dat leerlingen respect krijgen voor elkaar. Men wil dat doen vanuit de basis van Gods liefde, om elkaar daarin te versterken. Daarom wil men ook dat de leerlingen oog leren krijgen voor en kennismaken met homo’s.
Het bijzondere van het plan voor voorlichting, dat door LCC-projecten wordt georganiseerd, is dat de voorlichting niet op zichzelf staat, maar dat de school daarmee zelf aan de slag gaat. Het docententeam krijgt vooraf voorlichting en de voorlichters komen voor de klas in de tweede les van de serie. Zo worden docenten en leerlingen voorbereid op het persoonlijke verhaal. Ook zorgt de lessenserie voor verwerking achteraf.
René Venema, zelf docent en voorlichter, gaf de voorlichters in spé een serie aandachtspunten mee. Hij benadrukte sterk dat je als voorlichter moet beginnen bij de cultuur van de school en de leerlingen. “Je moet bedenken dat het misschien de eerste keer is dat de leerlingen iets aan een homo kunnen vragen. Je krijgt een zee van vragen over je heen, bijvoorbeeld ook over wat je vindt van de Gay Pride. Ga daar niet direct op in, want dan pikken ze alleen dat mee. De eerste stap is dat leerlingen leren zien dat homo’s ook binnen hun eigen cultuur bestaan. De rest komt later wel.”
Het belangrijkste is volgens René dat je als voorlichter respect in de klas weet te creëren. “Je kunt de vraag voor je kiezen krijgen: Ga jij trouwen? Stel dan de tegenvraag: Wat zou jij doen als je een relatie hebt? En vraag daarna: Hoe denk je dat het voor mij is? Zo laat je het antwoord in het midden, maar creëer je wel respect.”
Ten slotte drukte René de jonge voorlichters op het hart om er over na te denken hoe zij de middelbare schooltijd zijn doorgekomen. “Bedenk bijvoorbeeld hoe vreselijk je eenzaamheid was. Dan weet je ook wat dat kan betekenen voor andere leerlingen. Vriendschap en insluiting zijn voor deze leeftijdsgroep ontzettend belangrijk. Speel daarop in.”

[Tekst: Marinus Schouten, projectmedewerker Empowerment Lifestyle Services]